Rozmiar czcionki: Ab Ab Ab

Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race Gdynia 2014 gotowe do startu

Wkrótce niebo nad Gdynią przetną smugi rozpędzonych samolotów wyścigowych. Za ich sterami usiądzie
12 najlepszych na świecie pilotów klasy Master oraz 6 pretendentów klasy Challenger. Wśród nich jedyny Polak w stawce – Łukasz Czepiela. Mistrzostwa Świata Red Bull Air Race, pierwsza tej skali impreza lotnicza
w Polsce, zadebiutuje w weekend 25 - 27 lipca w sercu Gdyni. Wstęp wolny!

Udając się nad gdyńskie morze warto bliżej przyjrzeć się podniebnej rywalizacji, która w tym sezonie, po trzyletniej przerwie, powróciła do światowego kalendarza FAI (Międzynarodowa Federacja Lotnicza). Przede wszystkim należy podkreślić, że Red Bull Air Race to nie są „pokazy lotnicze”, ”akrobacje” lub „air show”. To nowatorska formuła wyścigów lotniczych w randze Mistrzostw Świata, w której o wygranej decyduje tylko najbardziej obiektywne kryterium – czas przelotu. Nie są też przyznawane żadne noty za styl.

W Gdyni zobaczymy łącznie 18 pilotów: 12 w klasie Master oraz 6 w klasie Challenger. W obu przypadkach piloci rekrutowani są spośród zawodników, którzy mają na swym koncie wyjątkowe osiągnięcia w lotnictwie sportowym. Oprócz znakomitych umiejętności w pilotażu, każdy zawodnik musi być również w świetnej formie fizycznej. Podczas najtrudniejszych manewrów wartość przeciążeń dochodzi nawet do 10G.

Łączna długość gdyńskiej trasy wyścigu to ok. 6 km (2 okrążenia). Piloci szacują, że będą potrzebowali zaledwie około 1,5 minuty na jej pokonanie. Jak to możliwe? Wszystko dzięki dużej mocy silnika, wysokiemu momentowi obrotowemu oraz bardzo małej wadze samolotu. Do rywalizacji w Red Bull Air Race w klasie Master dopuszczono trzy modele samolotów: Edge 540, MXS-R oraz Corvous Racer 540. Samoloty
różnią się konstrukcją kadłuba oraz skrzydeł, do produkcji których wykorzystano stal oraz włókno węglowe, ale mają dokładnie taki sam silnik i śmigło. Standaryzacja jednostki napędowej zrównuje szanse pilotów. Maksymalna prędkość samolotów (w zależności od modelu) waha się od 425 km/h do 444 km/h, a ich wyczynowa konstrukcja pozwala nawet na latanie… tyłem. Podczas rywalizacji prędkość maksymalną ograniczono do 370 km/h lecz mimo to Red Bull Air Race pozostaje najszybszym sportem motorowym na świecie! W kategorii Challenger Cup piloci rywalizują na samolotach Extra E-330LX.

Więcej na: www.gdynia.pl

 

 

Wróć